Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون برون مرزی رسانه ملی بر اهمیت و حساسیت رسانه های برون مرزی صداوسیما تاکید کرد و از دستگاه های تصمیم گیر درباره بودجه ارزی رسانه ملی که با تصمیمات غلط زمینه قطع شبکه برون مرزی الکوثر از ماهواره یوتلست، به دلیل انباشت بدهی را فراهم کردند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پیمان جبلی، معاون برون مرزی صداوسیما در مراسم رونمایی از مستندهای «آخرین سرباز» و «شهر آرام» گفت: این جلسه در سخت‌ترین شرایط و دوره های حیات شبکه های برون مرزی رسانه ملی برگزار می شود و فشارهای روزافزون دشمنان و رقبا بر رسانه هاب برون مرزی جمهوری اسلامی از یک سو و کوته‌اندیشی یا سهل‌انگاری و یا بی‌تفاوتی و عدم درک صحیح برخی از دستگاه های تصمیم‌گیر و فهم ناقص آن ها از ظرفیت، اهمیت و حساسیت رسانه بین المللی از سویی دیگر، باعث شده که تا شبکه های برون مرزی کشور میان دو لبه قیچی تحت فشار قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متاسفانه در این ایام و سال های اخیر این فشار مضاعف شده است به گونه ای که در آستانه روز جهانی قدس، شاهد یک اتفاق تلخ هستیم و یکی از محبوب‌ترین شبکه های برون مرزی صداوسیما در جهان عرب که شبکه الکوثر است، روی اصلی‌ترین ماهواره پخش این شبکه یعی ماهواره یوتل‌ست که کل منطقه خاورمیانه و شمال افریقا را پوشش می دهد، قطع شد.

جبلی در ادامه از شبکه الکوثر به عنوان یکی از برندهای برون مرزی جمهوری اسلامی یاد کرد و افرود: این شبکه در ماه مبارک رمضان یک برنامه بسیار مهم به نام  «مفازا» را روی آنتن دارد که برنامه مسابقه قرآنی است و به صورت تصویری و از راه دور برگزار می شود .سال هاست که این برنامه در این شبکه برگزار می شود و شرکت کنندگان به صورت تصویری از عربستان سعودی، بحرین، مغرب، الجزایر، اروپا و دیگر نقاط دنیا در این مسابقات قرائت قرآن شرکت می کنند.

جبلی گفت: این تنوع شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان نشان دهنده عمق نفوذ شبکه الکوثر است و امیدواریم این مشکل رفع شود و درک درستی از جایگاه رسانه برون مرزی به عنوان یکی از پرچمداران جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی در مواجهه با جنگ نرم دشمنان در ذهن مسئولین مربوطه ایجاد شود.

پیمان جبلی، معاون برون مرزی در خصوص دو مستند «آخرین سرباز» و «شهر آرام» گفت: ما در این مراسم با دو مستند کاملا متفاوت روبه‌رو بودیم. در مستند «آخرین سرباز» اوج خشونت مجموعه ای از انسان ها را شاهد بودیم و در مستند «شهر آرام»  زیباترین و لطیف‌ترین احساس ها را می بینیم که با صحنه هایی از همدلی، نوع‌دوستی، کمک و بشردوستی همراه شده است.

جبلی در رابطه با مستند «آخرین سرباز» گفت: این کار نشان می دهد که پروژه داعش بیش از آنکه یک پروژه نظامی و امنیتی باشد، یک پروژه جنگ نرم و رسانه ای است. درواقع، تمامی این صحنه هایی که داعش در نهایت وحشی‌گری و بی‌رحمی ایجاد کرده، ابزار و وسیله‌ای برای یک جنگ رسانه‌ای و تشکیل تصویری رسانه‌ای در ذهن مخاطب مسلمان و غیرمسلمان است.

معاون برون مرزی رسانه ملی در ادامه افزود: آن چیزی که در میدان اتفاق می افتد، سرکوب داعش و بازپس‌گیری مناطق از دست داعش و پاکسازی مناطق مختلف از داعش است، اما پاکسازی اذهان عمومی دنیا که به این ویروس منحوس داعش آلوده شده است، بر عهده مدافعان حرم افکار عمومی است و این رسالت سنگینی است که برعهده رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در خصوص مستند «شهر آرام» نیز که به موضوع شیوع کرونا در ایران و اقداماتی که برای مقابله با این ویروس در کشور پرداخته، عنوان کرد: با شیوع کرونا، شاهد تصاویر و لحظات نابی در کشور بودیم که نظیر آن را تنها در دوران دفاع مقدس دیده بودیم. اتفاقاتی که در این ایام رخ داد، یک پدیده و نقطه عطف در تاریخ کشور ما بود و بر همین اساس، تصمیم گرفته شد تا این کار تولید و به تصویر کشیده شود.

ایمان گودرزی، تهیه کننده و کارگردان مستند «آخرین سرباز» که روایتی است از یک عضو جداشده داعش و اقدامات و جنایت صورت گرفته توسط این گروه تروریستی در این مراسم ضمن اشاره به تلاش این گروه مستندساز برای ارائه اثری متفاوت با آنچه تاکنون از داعش ترسیم شده، عنوان کرد: سعی ما بر این بود تا تمرکز خود روی افرادی که از کشورهای مختلف به داعش پیوستند، معطوف کنیم. در جریان کارهای تحقیقاتی خود در این زمینه، متوجه شدیم که می توانیم با یکی از اعضای جداشده داعش که به همراه خود تصاویر و ویدیوهایی از فعالیت این گروه تروریستی در اختیار داشت، گفت‌وگو کنیم.

وی افزود: این شخص جزو معدود افرادی بود که در داعش، به جای اسلحه، دوربین در دست داشت و از آنجایی که قبل از پیوستن به این گروه تروریستی فعالیت رسانه‌ای داشت، از او خواسته شد تا با همکاری تیمی که در اختیار وی قرار می گیرد، از عملیات  داعش تصویربرداری کرده و با ساخت ویدیوکلیپ های کوتاه، آن ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

تهیه کننده و کارگردان مستند «آخرین سرباز» ادامه داد: این عضو سابق داعش بعد از مدتی همکاری با داعش، به تناقضی میان باورهای قبلی و آنچه در واقعیت مشاهده می کرد، رسید و تصمیم گرفت تا از این گروه جدا شود. خوشبختانه او توانست تصاویر و ویدیوهای ارزشمندی را از این گروه تروریستی همراه خود بیاورد که توانستیم از این اطلاعات در این مستند استفاده کنیم.

وی یکی از ویژگی های بارز این مستند را ارائه نگاهی به این گروه تروریستی بدون ممیزی هایی که داعش به خود داشته، عنوان کرد و افزود: گروه تروریستی داعش در طی سال های اخیر تصاویر و ویدیوهای زیادی را از فعالیت خود منتشر کرده و در این راه حتی از بهترین مستندسازان اروپایی نیز دعوت کرد تا برای این گروه، مستند تولید کنند. اما نکته اینجا بود که این مستندسازان وقتی شروع به کار می کردند، داعش از آن ها می خواست تا آنچه مطلوب و مدنظر آن هاست، روایت شود، نه آن چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد.

گودرزی ادامه داد: از این رو، مستند «آخرین سرباز» در نوع خود منحصر به فرد است چراکه درآن، از زاویه ای به داعش پرداخته می شود که دیگر اثری از ممیزی های داعش در آن مشاهده نمی شود. ما سعی کردیم تا تغییرات را به حداقل برسانیم و همه چیز را همانطور که هست در این مستند بگنجانیم.

نکته بارز دیگر «آخرین سرباز» در این بود که بدون آنکه فریمی به مدافعان حرم بپردازیم، توانستیم نقش این افراد را برجسته و در لایه پنهان مستند،  در ذهن مخاطب بزرگ کنیم. به عبارتی دیگر، تمام افرادی که این مستند را مشاهده کردند، از مدافعان حرم به عنوان نیروهایی که شجاعانه در برابر جنایات این گروه تروریستی ایستادند، یاد می کردند و این مساله برای من بسیار حائز اهمیت بود و به نظرم لایه پنهان فیلم می تواند اثر خود را روی مخاطب بگذارد.

در پایان این مراسم با اعطای لوح تقدیر از عوامل ساخت دو مستند «آخرین سرباز» و «شهر آرام» تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه ملی مستند داعش رسانه گروه تروریستی معاون برون مرزی برون مرزی آخرین سرباز رسانه ملی رسانه ای شهر آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۲۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟

مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نون‌‌خ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایش‌خانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیه‌کنندگان این‌طور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب می‌خورد.

او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان می‌داند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریال‌ها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعه‌ها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه می‌رسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت می‌رسند.

حتی یکی از تهیه‌کنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقه‌ای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانه‌زنی‌ها به سمتِ‌سریال‌های زیرخاکی و نون‌خ آمد. حتی برخی این‌طور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشی‌ای خاص را به جان خریده است.

مهدی فرجی در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجه‌های دیگر سریال‌های معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریال‌هایش این کار را ساختیم.

آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»

وی افزود: می‌گویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نون‌خ» اول هم می‌گفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد می‌گیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم می‌گویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت می‌کند. او برای «نون‌خ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایش‌خانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقه‌مند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را می‌بینند.

فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نون‌خ‌5» پایان مجموعه‌های «نون‌خ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت:‌ نمی‌دانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیت‌های داستانی برای «نون‌خ6» پیدا می‌شود.

فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریال‌های دنباله‌دار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریال‌هایی که چند فصله‌اند و به صورت سری ساخته می‌شوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریال‌ها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب می‌تواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.

او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجی‌های تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون می‌بینند، افزود: من گاهی احساس می‌کنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقام‌اند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر می‌کند. در ارتباطاتی که با مردم داریم می‌بینیم مخاطبان ما را به واسطه «نون‌خ» می‌شناسند و چقدر این سریال را دنبال کرده‌اند؛ به این باور می‌رسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریال‌هایش هستند.

فرجی که گفته می‌شود قرار است یک سریال در نمایش‌خانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال می‌کند که به جایی برسد.

انتهای پیام/